2018.04.21SympozjumPWTW

Zapraszamy w sobotę, 21 kwietnia 2018 r. na doroczne sympozjum naukowe dla studentów seminariów afiliowanych do PWTW pod tytułem: „Czy Polska poradzi sobie bez Kościoła? W 100-lecie odzyskania niepodległości”.

Wykłady wygłoszą prof. dr hab. Jan Żaryn (UKSW), który przedstawi wkład Kościoła w odzyskanie niepodległości; prof. dr hab. Wojciech Roszkowski (ISP PAN), który poruszy temat „Kościół a wolność w III RP; ks. prof. dr hab. Piotr Mazurkiewicz (UKSW), który zmierzy się z pytaniem „Czy religia może obyć się bez polityki?”. Konferencję zakończy dyskusja panelowa „Czy Polska poradzi sobie bez Kościoła” z udziałem prof. Anieli Dylus, dra Dariusza Karłowicza, red. Michała Szułdrzyńskiego, dra Macieja Roszkowskiego OP oraz red. Tomasza Królaka z KAI.

"W kontekście rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości chcemy poruszyć temat niepodległości w dwóch wymiarach: wewnętrznym i zewnętrznym. Raz odzyskana niepodległość nie jest przecież raz i na zawsze. W obu tych wymiarach trzeba ją nieustannie pielęgnować i żyć tak, by jej nie utracić. Poprzez przypomnienie wydarzeń i kontekstów historycznych chcemy zadziałać wychowawczo na przyszłych kapłanów. W historii walki o niepodległość wielu księży oddało swoje życie, poświęcało się dla uratowania ducha wolności w narodzie. O tym musi wiedzieć młode pokolenie księży, bo posługa kapłańska dotyczy życia duchowego oraz życia społecznego. Chcąc wychowywać przyszłych kapłanów chcemy ukazać im perspektywę tego zaangażowania również w życie Narodu i Ojczyzny." – wyjaśnił ks. prof. Krzysztof Pawlina, rektor PWTW.

Uczestnikami konferencji będą przede wszystkim kandydaci na księży z sześciu afiliowanych przez PWTW seminariów duchownych oraz świeccy studenci a także wszyscy zainteresowani. Konferencja jest otwarta. Wstęp wolny. Miejsce sympozjum – aula PWTW Collegium Joanneum w Warszawie, ul. Dewajtis 3.

fot.MichalKlosinskiSJ75rocznicakanonizacji

Zapraszamy do naszego Sanktuarium św. Andrzeja Boboli na Mszę św. dziękczynną z okazji 81. rocznicy kanonizacji św. Andrzeja Boboli, Patrona naszej Uczelni, Patrona Polski i Archidiecezji Warszawskiej przy ul. Rakowieckiej w Warszawie (Mokotów) w środę 17 kwietnia 2019 r. o godz. 19.00.

W sanktuarium spoczywają zachowane w całości relikwie św. Andrzeja. 13 marca 2002 roku watykańska Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, na prośbę Prymasa Polski kard. Józefa Glempa, ustanowiła św. Andrzeja Bobolę, kapłana i męczennika, drugorzędnym patronem Polski. Święty jest patronem metropolii warszawskiej, archidiecezji białostockiej i warmińskiej, diecezji drohiczyńskiej, łomżyńskiej, pińskiej i płockiej.

 Przygotowania w Sanktuarium św. Andrzeja Boboli

► Opracowanie historyczne wydarzenia kanonizacji w 1938 r. na portalu HISTMAG.org

Opracowanie historyczne wydarzeń związanych ze św. Andrzejem Bobolą

Relacja z obchodów 75. rocznicy kanonizacji

 ► III International Theological Conference.

Warsaw, 11.04-13.04.2018

Theology Between East and West

For the third time our faculty organises an international conference in Warsaw, which gathers scholars mostly from Central and Eastern Europe. It creates an opportunity to build the theological and spiritual bridges between Eastern and Western traditions of Christianity. This is why we want to devote this year’s conference to the theological reflection about the differences and similarities between catholic and orthodox theology. We want to explore not only the realm of dogmatic theology, but also areas of spirituality, philosophy, liturgy, sacred art, and the history of the Church. Therefore, we invite to our conference speakers who want to discuss the following questions in the aforementioned areas of expertise:

  • What is the essence of western or eastern theology/ spirituality/ philosophy/ liturgy/ sacred art/ point of view on history of the Church? What are the differences?
  • What can we learn from one another?
  • What are the challenges of today’s ecumenical dialogue between the Catholic and the Orthodox Church?

 

► Place: The Pontifical Faculty of Theology in Warsaw - Collegium Joanneum - Dewajtis 3, 01-815 Warsaw, Entrance A - Google Map

 

► Program

 

Day 1. Wednesday, 11.04.2018

13:00 – 14:00 – Arrival

14:00 The opening of the conference (by fr. prof. K. Pawlina, The President of The Ponitifical Faculty of Theology in Warsaw)

14:30 – 16:30 1st session

14:30-15:00 „Polar-relational Orthodoxy of Antoine Arjakovsky and ecclesiastic constellation Catholica of Hans Urs von Balthasar”, dr Wojciech Surówka OP (Higher Institute of Religious Studies of St. Thomas Aquinas, Kiev)

15:00-15:30 “Incomprehensibility of the substance of God from His activities (energies) in the discussion of Gregory of Nyssa with Eunomius”, dr hab. Tomasz Stępień (Cardinal Stefan Wyszyński University, Warsaw)

15:30-16:00 “The Aphrahat ’s theological anthropology in the light of his Temple theology”, prof. Jaroslaw Broź (Charles University, Prague)

16:00-16:30 Discussion

16:30-17:00 Coffee break

17:00 – 18:30 2nd session

17:00-17:30 „Proces rozeznawania duchowego oraz moralnego w tradycji wschodniej i zachodniej” [The process of spiritual and moral discernment in the Eastern and Western tradition]dr Marcin Szczodry (University of Szczecin)

17:30-18:00 “Habituation in Virtue according to Aquinas and Maximus the Confessor”, dr Ezra Sullivan OP (The Pontifical University of Saint Thomas Aquinas, Rome)

18:00-18:30 Discussion

19:00 – Dinner (at the venue)

Day 2. Thursday, 12.04.2018

From 8:00 – Breakfast (for guests of the conference)

9:00 – 10:30 3rd session

9:00-9:30 “Somehow accessible and achievable. A provisional concept of the unknowable”, dr Jakub Mach (University of Warsaw)

9:30-10:00 „Arche in Eastern and Western Philosophy: Solovyov’s idea of Divine Humanity and Przywara’s theory of analogia entis”, dr Marek Dobrzeniecki (Pontifical Faculty of Theology in Warsaw, Collegium Joanneum)

10:00-10:30 Discussion

10:30-11:00 Coffee break

11:00 – 12:30 4th session

11:00-11:30 “East ‘apophatic’ and West ‘rationalist’?”, prof. César Izquierdo Urbina (University of Navarra, Pamplona)

11:30-12:00 „W trosce o zachowanie Tajemnicy. Rola antynomii w teologii według Włodzimierza Łosskiego i Henri de Lubaca” [To safeguard the Mystery. The role of antinomy in theology according to Włodzimierz Łosski and Henri de Lubac], dr Andrzej Persidok(Pontifical Faculty of Theology in Warsaw, Collegium Joanneum

12:00-12:30 Discussion

13:00 – Lunch and lunch break

15:00 – 16:30 5th session

15:00-15:30 “Escatologia di Sergej Bulgàkov come ispirazione significativa per la speranza della salvezza universale di Wacław Hryniewicz”, dr Maciej Raczyński-Rożek (Pontifical Faculty of Theology in Warsaw, Collegium Joanneum)

15:30-16:00 “Hopes and Challenges of Catholic-Orthodox Dialogue”, prof. Barbara Hallensleben (University of Fribourg, Switzerland)

16:00-16:30 Discussion

16:30-17:00 Coffee break

17:00 – 18:30 6th session

17:00-17:30 “Orthodox Biblical Exegesis between East and West”, prof. Cosmin Pricop (Uniwersytet Bukaresztański)

17:30-18:00 „I motivi escatologici del «Vangelo didattico» di Kỳrill Stavroveckïj-Trankvilïon”, doc. dr Taras Barśćevski (University of Zagreb).

18:00-18:30 Discussion

19:00 – Dinner (at the venue)

20:00 – Concert

Day 3. Friday, 13.04.2018

From 8:00 – Breakfast (for guests of the conference)

10:00 The opening of the conference (by fr. prof. K. Pawlina, The President of The Ponitifical Faculty of Theology in Warsaw

10:15-11:45 7th Session

10:15-10:45 „Poznanie Boga w teologii zachodniej. Przyczynek do ekumenicznej syntezy”, [The knowledge of God in Western theology. A Contribution to the ecumenical synthesis], prof. Robert Woźniak (The Pontifical University of John Paul II in Cracow)

10:45-11:15 „Stary i Nowy Rzym. Dwa modele teologii” [The Old and the New Rome. Two models of theology]bp prof. Michał Janocha (University of Warsaw)

11:15-11:45 “Aquinas and the Second-Person Perspective on Grace”, prof. Andrew Pinsent (Ian Ramsey Centre, University of Oxford)

11:45 -12:15 Coffee break

12:15-13:00 Panel discussion conducted by Mateusz Przanowski OP. Participants: bp prof. M. Janocha, prof. A. Pinsent, prof. R. Woźniak, prof. C. Pricop, G. Górny.

13:00-13:15 Summary of the conference by Cardinal Kazimierz Nycz, The Archbishop of Warsaw.

13:30 – Lunch


PROGRAM W JĘZYKU POLSKIM

Wszystkie wykłady zostaną wygłoszone w sali św. Józefa w budynku Katolickiego Centrum Kultury przy ul. Dewajtis 3, 01-815 Warszawa, Wejście A.

Sesje w językach obcych będą tłumaczone na język polski

Dzień 1. środa, 11.04.2018

14:00 Otwarcie konferencji (ks. prof. K. Pawlina, rektor Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie)

14:30 – 16:30 1. Sesja

14:30-15:00 „Biegunowo-relacyjna Ortodoksja Antoine’a Arjakovsky’ego i eklezjalna konstelacja Catholica Hansa Ursa von Baltasara”, o. dr Wojciech Surówka OP (Wyższy Instytutu Nauk Religijnych św. Tomasza z Akwinu w Kijowie)

15:00-15:30  “Incomprehensibility of the substance of God from His activities (energies) in the discussion of Gregory of Nyssa with Eunomius”, ks. dr hab Tomasz Stępień (UKSW)

15:30-16:00 “The Aphrahat ’s theological anthropology in the light of his Temple theology”, ks. prof. Jarosław Broź (Uniwersytet Karola, Praga)

16:00-16:30 dyskusja

16:30-17:00 przerwa

17:00 – 18:30 2. Sesja

17:00-17:30 „Proces rozeznawania duchowego oraz moralnego w tradycji wschodniej i zachodniej” ks. dr Marcin Szczodry (Uniwersytet Szczeciński)

17:30-18:00 “Habituation in Virtue according to Aquinas and Maximus the Confessor”, o. dr Ezra Sullivan OP (Angelicum, Rzym)

18:00-18:30 dyskusja

Dzień 2. czwartek, 12.04.2018

9:00 – 10:30 3. Sesja

9:00-9:30 “Somehow accessible and achievable. A provisional concept of the unknowable”, dr Jakub Mach (UW)

9:30-10:00  „Arche in Eastern and Western Philosophy: Solovyov’s idea of Divine Humanity and Przywara’s theory of analogia entis”, ks. dr Marek Dobrzeniecki (PWTW, Collegium Joanneum)

10:00-10:30 dyskusja

10:30-11:00 przerwa

11:00 – 12:30 4. Sesja

11:00-11:30 “East ‘apophatic’ and West ‘rationalist’?”, ks. prof. César Izquierdo Urbina (Uniwersytet Navarry, Pampeluna)

11:30-12:00 „W trosce o zachowanie Tajemnicy. Rola antynomii w teologii według Włodzimierza Łosskiego i Henri de Lubaca”, ks. dr Andrzej Persidok (PWTW, Collegium Joanneum)

12:00-12:30 dyskusja

13:00 – przerwa obiadowa

15:00 – 16:30 5. Sesja

15:00-15:30 “Hopes and Challenges of Catholic-Orthodox Dialogue”, prof. Barbara Hallensleben (Uniwersytet Fryburski, Szwajcaria)

15:30-16:00 “Escatologia di Sergej Bulgàkov come ispirazione significativa per la speranza della salvezza universale di Wacław Hryniewicz”, ks. dr Maciej Raczyński-Rożek (PWTW, Collegium Joanneum)

16:00-16:30 dyskusja

16:30-17:00 przerwa

17:00 – 18:30 6. Sesja

17:00-17:30 “Orthodox Biblical Exegesis between East and West”, ks. prof. Cosmin Pricop (Uniwersytet Bukaresztański)

17:30-18:00 „I motivi escatologici del «Vangelo didattico» di Kỳrill Stavroveckïj-Trankvilïon”, ks. dr Taras Barśćevski (Uniwersytet Zagrzebski)

18:00-18:30 dyskusja

Dzień 3. Piątek, 13.04.2018 „Sympozjum profesorów”

10:00 Przywitanie i wprowadzenie (ks. prof. K. Pawlina, rektor Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie)

10:15-11:45 Sesja wykładowa

10:15-10:45 „Poznanie Boga w teologii zachodniej. Przyczynek do ekumenicznej syntezy”, ks. prof. Robert Woźniak (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Kraków)

10:45-11:15 „Stary i Nowy Rzym. Dwa modele teologii”, ks. bp prof. Michał Janocha (Uniwersytet Warszawski)

11:15-11:45 “Aquinas and the Second-Person Perspective on Grace”, ks. prof. Andrew Pinsent (Ian Ramsey Centre, University of Oxford)

11:45 -12:15 przerwa kawowa

12:15-13:00 panel dyskusyjny (o. M. Przanowski OP – prowadzący, ks. bp prof. M. Janocha, ks. prof. R. Woźniak, ks. prof. A. Pinsent, ks. prof. C. Pricop, G. Górny)

13:00-13:15 słowo końcowe (ks. kard. Kazimierz Nycz)

 

► Important dates

28.02 Deadline for enrolment as a speaker at the conference

28.02 Deadline for sending abstracts (max. 300 words)

11-13.04. 2018 Conference

 

► Contact

Organisers:

Fr. prof. Krzysztof Pawlina (The president of Pontificial Faculty of Theology in Warsaw) – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Fr. dr. Marek Dobrzeniecki – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Fr. dr. Maciej Raczyński – Rożek – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Secretary of the Pontifical Faculty of Theology in Warsaw:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. +48 22 869 98 90

Address for correspondence:

Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie

Dewajtis 3, 01-815 Warszawa (Warsaw)

POLAND

 

► Arrival and Accomodation

At the venue of the conference. We provide the accommodation (single rooms with Wi-Fi) and full board. Please, let us know if you plan to arrive on Wednesday or Thursday and what time do you plan to land or arrive in Warsaw.

The easiest way to get to our faculty is to take a taxi (from the Chopin Airport or from the railway station “Warszawa Centralna” – Central Warsaw). We will pay you back the costs.

Or by public transport

From the airport:

Take the subway line S3 from the station “Warszawa Lotnisko Chopina” (Warsaw Chopin’s Airport) to the station “Warszawa Centralna” or S2 to the station “Warszawa Śródmieście”.

From the railway station (“Warszawa Centralna” or “Warszawa Śródmieście”):

Take the metro line (line M1, station “Centrum”) in direction “Młociny”. Get off on the station “Marymont”, go to the tram stop “…..” and take the tram nr 6 or tram nr 17. Get off the tram on the stop: “UKSW”. Take the walk in the forest, after 10 minutes you reach the Pontifical Faculty of Theology.

 

► Participants

Prof. Barbara Hallensleben (University of Fribourg, Switzerland)

Prof. Andrew Pinsent (Ian Ramsey Centre, University of Oxford)

Prof. César Izquierdo Urbina (University of Navarra, Pamplona)

Prof. Michał Janocha (Artes Liberales, University of Warsaw), auxiliary bishop of Warsaw

Prof. Robert Woźniak (The Pontifical University of John Paul II in Cracow)

Prof. Jaroslav Broź (Charles University, Prague)

Prof. Cosmin Pricop (University of Bucarest)

Dr hab. Tomasz Stępień (UKSW, Warsaw)

Doc. dr Taras Barščevski (University of Zagreb)

Dr Ezra Sullivan OP (The Pontifical University of Saint Thomas Aquinas, Rome)

Dr Mateusz Przanowski OP (Thomistic Institute, Warsaw)

Dr Wojciech Surówka OP (Thomistic Institute, Kiev)

Dr Jakub Mach (University of Warsaw)

Dr Marcin Szczodry (University of Szczecin)

Dr Marek Dobrzeniecki (Pontifical Faculty of Thelogy in Warsaw)

Dr Andrzej Persidok (Pontifical Faculty of Thelogy in Warsaw)

Dr Maciej Raczyński-Rożek (Pontifical Faculty of Thelogy in Warsaw)

Grzegorz Górny (“wSieci”, Polish Radio Channel Three)

 

► Abstracts

dr Wojciech Surówka OP, „Biegunowo-relacyjna Ortodoksja Antoine’a Arjakovsky’ego i eklezjalna konstelacja Catholica Hansa Urasa von Baltasara”.

Abstrakt: „W opublikowanej w 2016 roku książce „Qu’est-ce que l’orthodoxie?” francuski historyk i ekumenista Antoine Arjakovsky stawia tezę, że w chrześcijańskiej historiografii można wyróżnić cztery paradygmaty. Ortodoksja była rozumiana jako właściwe oddawanie czci (juste glorification), prawda urzeczywistniona w prawie (vérité droite), wierna pamięć (mémoire fidèle) i sprawiedliwa wiedza (connaissance juste). W zależności od sytuacji historycznej górę brał jeden z paradygmatów. Arjakvsky odwołując się do prac współczesnych myślicieli (J. Milbank, Ch. Taylor, J.-L. Marion, P. Nora) i prawosławnych teologów XX wieku (S. Bułgakowa, J. Meyendorff, P. Evdokimov) postuluje zachowanie „struktury pozostającej w napięciu”. Cztery bieguny chrześcijańskiej świadomości powinny stale pozostawać aktywne, aby dać możliwość jak najbardziej pełnego rozwoju Ortodoksji. Arjakovsy opisaną przez siebie strukturę wykorzystuje dla przemyślenia samoidentyfikacji
współczesnego prawosławia, wskazując jednocześnie na jej ważność w ekumenicznym dialogu i współczesnych społeczno-politycznych dyskusjach. Struktura czterech biegunów pozostających w stałym napięciu opisana przez Arjakovsky’ego w dużym stopniu pokrywa się z strukturą „eklezjalnej konstelacji” opisaną przez Hansa Ursa von Balthasara w „Antyrzymskim resentymencie”. Arjakovsky sugeruje, że Balthasar inspirował się pracami Sergiusza Bułgakowa. Porównanie tych dwóch dynamicznych wizji kościelnej świadomości, szczególnie w kontekście pontyfikatu papieża Franciszka, który stale powraca do idei pojednanych przeciwieństw, wydaje się szczególnie ważna”.


ks. dr hab. Tomasz Stępień, “Incomprehensibility of the substance of God from His activities (energies) in the discussion of Gregory of Nyssa with Eunomius”

Abstrakt: Jednym z zagadnień najbardziej charakterystycznych teologii Kościoła Wschodniego jest problem Boskich działań – energii. Grecki termin ἐνέργεια jest obecny na kartach Septuaginty i Nowego Testamentu i dlatego już od czasów Apologetów, pojawiają się wzmianki o Boskim działaniu opisywanym przez termin energeia. Aż do czwartego wieku termin ten, choć stale obecny, nie wzbudzał większego zainteresowania Greckich Ojców. Dopiero w drugiej połowie IV w. Anomejczyk Eunomiusz zaczął wykorzystywać go do uzasadnienia swojej tezy, że Syn Boży ma odrębną substancję, całkowicie niepodobną do substancji Ojca, gdyż jest to substancja stworzona. Pogląd ten przedstawił on w swoim dziele Liber apologeticus, w którym również sformułował swoje dwie drogi teologii. Twierdził on, że możemy poznać substancję Boga i poznanie to umożliwia nam właśnie wykrycie, że substancja Syna musi być odmienna, ponieważ jest zrodzona, podczas gdy substancją Boga jest jego „niezrodzoność”. Możemy to stwierdzić posługując się metodą prowadzącą od substancji do działania (energii). Tutaj niezrodzona substancja Ojca rodzi Syna, który jako zrodzony musi być mniejszy, czyli zrodzenie, które jest działaniem (energeią) Boskiej Substancji jest jednocześnie najwyższym aktem stworzenia. Jednak dużo bardziej interesująca jest druga droga teologii, w której to z działania poznajemy substancję. Samo działanie (energeia) jaką jest zrodzenie pozwala nam na poznanie substancji Boga, którą jest „niezrodzoność”.

Dzieło Eunomiusza spotkało się z ostrą reakcją św. Bazylego Wielkiego, który w swoim dziele Contra Eunomium odnosi się krytycznie do teologii Neo-Arianina dowodząc przede wszystkim niemożliwości poznania substancji Boga z samego terminu „niezrodzoność”, zatem jest to krytyka pierwszej drogi. Eunomiusz odpowiada na dzieło Bazylego tekstem Apologia apologiae, w którym podtrzymuje swoje tezy, także odnośnie dwóch dróg teologii.

Ponieważ w międzyczasie Bazyli umarł, na drugą apologię Eunomiusza odpowiada św. Grzegorz z Nyssy swoim fundamentalnym dziełem Contra Eunomium. Zwłaszcza w pierwszej księdze liczącego trzy księgi dzieła, Grzegorz z Nyssy poddaje surowej krytyce drugą drogę Eunomiusza. Wskazuje on, że należy podzielić działania (energie) Boga na dwa rodzaje. Energie wewnętrzne, do których także zalicza się zrodzenie (ale również życie Boga), pozostają całkowicie poza zasięgiem ludzkich możliwości poznawczych, zatem są całkowicie niepoznawalne. Człowiek może poznać jedynie zewnętrzne działania Boga, którymi są Stworzenie, Dobroć czy Opatrzność Boga. Jednak tutaj Grzegorz przedstawia liczne argumenty pokazujące, że poznanie energii nie daje absolutnie możliwości poznania istoty/substancji (ousia) Boga. Co najwyżej możemy poznać, że Bóg istnieje i rozpoznać Jego potęgę, podczas gdy istota Boga pozostanie zakryta i niewyrażalna. Warto dodać, że teologię działań Boga Grzegorz z Nyssy rozwija w innych swoich dziełach, szczególnie pokazując jej znaczenie dla życia duchowego i mistyki.

W ten sposób w sporze z Neo-Arianami o właściwe rozumienie Bożego działania zostają położne fundamenty pod teorię boskich energii, która będzie dalej rozwijana i kontynuowana w teologii Wschodu.


Jaroslav Brož, The Aphrahat’s theological anthropology in the light of his Temple theology

Abstract: Aphrahat, the Persian Sage, one of the most famous theologians of the Syriac language, associated the Christian life with the temple imagery. His temple theology is based on the Scriptural teaching, especially on five key verses: Jer 7:4–5, Lev 26:12, 1 Cor 3:16, 2 Cor 6:16, and John 14:20. The Hebrew scriptures from Jeremiah and Leviticus are the foundation for his argument which he then culminates with quotations from Paul and the Gospel of John. In order to become divine temple, the devout person must be converted from the sinful nature of Adam to following the heavenly Adam, Christ. Consequently, divine glory dwells in his heart. The Divine is reduced to the level of the person, the macrocosm becomes a microcosm, the great becomes small, the mighty becomes feeble. Aphrahat’s theological anthropology is explained through the motifs of inner person, heart, rest, and grieving the Spirit. The divine activity in a sage person can grow into mystical degree, in which such subject encounters God within himself and then is taken to the heavens to see the temple and throne of God. The paper presents essential vocabulary, ideas, and lines of this theological teaching which still today exceeds in its power to inspire an authentic Christian hope.


ks. dr Marcin Szczodry, „Proces rozeznawania duchowego oraz moralnego w tradycji wschodniej i zachodniej”

Abstrakt: Kategoria „rozeznawania” dotyczy różnych obszarów życia chrześcijańskiego. Nowy impuls do przemyślenia procesu rozeznawania dał papież Franciszek, który w wielu wystąpieniach oraz dokumentach wskazuje na konieczność podjęcia trudu rozeznawania, szczególnie w sytuacjach złożonych i niejednoznacznych, dotyczących m. in. życia małżeńskiego, wyboru drogi powołania, oceny moralnej działań w życiu indywidualnym i społecznym. Różne modele rozeznawania duchowego i moralnego obecne w tradycji Kościoła Zachodniego zostaną zestawione z bogatą tradycją Kościoła Wschodniego.


dr Ezra Sullivan OP, “Habituation in Virtue according to Aquinas and Maximus the Confessor”

Abstract: As figures who represent a theological synthesis of their representative traditions, Maximus the Confessor and Thomas Aquinas provide valuable approaches to dogmatic concerns such as the Incarnation and the nature of the Persons of the Blessed Trinity. This paper explores the contributions of both regarding habituation in virtue, which signifies in diverse ways the transformation of the soul and behavior of a person to participate in divine life through progressive purification and deification.


dr. Jakub Mach, “Somehow accessible and achievable. A provisional concept of the unknowable”

Abstract: Semen Liudvigovich Frank in his foreword to The Unknowable: An Ontological Introduction to the Philosophy of Religion finds himself in a very difficult situation.

He does not have any philosophical means to discuss what he refers to as unknowable. Yet he aims to use the concept of unknowable as if he had a suitable technical notion at hand, while neither he is able to decide if creating of such a technical notion is possible, nor he has at disposal  the apparatus that will be built in the following course of the book.

On the top of that, Frank is trapped between the aim to discuss the unknowable and his own decision to use only philosophical means of expression. By that he makes his situation even harder but keeps himself away from any easier solutions. Eventually he takes a direction towards epistemology.

In my paper I consider some difficulties implied by such a provisional approach to the creation of the concept of the unknowable.  I will also use some of Frank’s ideas to reconstruct and develop this concept.


dr Marek Dobrzeniecki, „Arche in Eastern and Western Philosophy: Solovyov’s idea of Divine Humanity and Przywara’s theory of analogia entis”,

Abstract: Philosophy was born from the search for arche; a principle that is the beginning both in chronological order as well as in ontological or logical. In the latter case, arche arranges the image of the world. Belief in the existence of arche as a principle is in fact a conviction that the reality is cosmos, and we are able to reflect it in knowledge.

The crisis of culture, religion and authorities comes, according to some philosophers, out of chaos of thought and it is its simple consequence. Therefore, one must find a principle that gives unity to human intellectual activities – from science to theology – and to human desires, which range from purely hedonistic to the most noble-altruistic. Here is the arche of modern philosophy. I shall analyze the attempts to grasp such a principle, that have been made by Vladimir Solovyov (1853-1900) and Erich Przywara SJ (1889-1972), two authors that could be placed in between philosophy and theology. I shall present the idea of ​​Divine Humanity – central to Solovyov philosophy – and Przywara’s concept of analogia entis, with which he restored the Catholic-Protestant dialogue. A comparison of these attempts will give us not only the candidatures of modern arche, but also a good comparative material of the Christian thought of Orthodoxy and Catholicism, which is a cognitive gain of considerable importance. Summaries of views of these thinkers shall also show us characteristic differences in philosophy inspired by Orthodoxy and Catholicism, but, above all, reveal a deeper, fundamental unity of solutions that both authors proposed as a remedy for the ills of their time.


dr Andrzej Persidok, W trosce o zachowanie Tajemnicy. Rola antynomii w teologii według Włodzimierza Łosskiego i Henri de Lubaca.

Abstrakt: Tematem niniejszego wystąpienia jest rola antynomii w poznaniu teologicznym. Zostanie ona zaprezentowana na przykładzie myśli dwóch teologów, żyjących i tworzących w XX-wiecznej Francji. Pierwszy z nich, Włodzimierz Łosski, był współtwórcą odrodzenia patrystycznego we współczesnej teologii prawosławnej. Drugi, Henri de Lubac, ekspert na Soborze Watykańskim II, należał do najważniejszych teologów katolickich XX wieku. Choć pochodzą oni z różnych tradycji teologicznych, łączy ich akcentowanie antynomicznego charakteru prawd wiary chrześcijańskiej. Idąc za Ojcami Kościoła, wskazują oni na to, że nauka o Trójcy Świętej, unii hipostatycznej czy transcendencji i immanencji Boga względem świata, domaga się od człowieka uznania prawd, które na pierwszy rzut oka wydają się sobie wzajemnie przeczyć. W przeciwnym razie zachodzi niebezpieczeństwo zniekształcenia Objawienia przez podporządkowanie go wymogom logiki czysto filozoficznej. W niniejszym wystąpieniu najpierw zostanie zbadany sposób, w jaki każdy z dwóch teologów rozumie antynomiczny charakter prawd wiary. Pozwoli to zarysować różnice i podobieństwa we wschodnim i zachodnim spojrzeniu na rolę antynomii w teologii.

Abstract: The subject of this presentation is the role of antinomy in theological cognition. It will be presented on the example of the thought of two theologians, both living and writing in the 20th-century France. The first of them, Włodzimierz Łosski, was a co-creator of the patristic revival in contemporary Orthodox theology. The second, Henri de Lubac, expert at the Second Vatican Council, was one of the most important Catholic theologians of the 20th century. Although they come from various theological traditions, they share the emphasis on the antinomic nature of central truths of the Christian faith. Following the Fathers of the Church, they point out that the teachings about the Holy Trinity, the hypostatic union, or God’s transcendence and immanence in relation to the world, makes it necessary to acknowledge truths that at first seem to contradict each other. Otherwise, there is the danger of distorting the Revelation by subordinating it to the requirements of purely philosophical logic. In this speech, first there will be examined the way in which each of the two theologians understands the antinomical nature of revealed truths. This will allow to outline the differences and similarities in the Eastern and Western view of the role of antinomy in theology.


dr Maciej Raczyński-Rożek, “Escatologia di Sergej Bulgàkov come ispirazione significativa per la speranza della salvezza universale di Wacław Hryniewicz”,

Astratto: Il pensiero di Wacław Hryniewicz, professore di ecumenismo della Università Cattolica di Lublino, sembra un miglior esempio in Polonia dell’interpenetrazione della teologia cattolica e quella ortodossa. Il frutto di questo influsso, in cui Sergej Bulgàkov recita il ruolo significativo, è la teoria della speranza per la salvezza universale. Nella presentazione verranno analizzati due temi della teologia del teologo russo che hanno influito molto la teoria di Hryniewicz. Si tratta dell’opposizione al «massimalismo dogmatico» e dell’opposizione alla teodicea sbagliata. Per il «massimalismo dogmatico» si intende qui la visione razionalistica di escatologia che si traduce in un approccio giuridico-penale alle cose ultime. Tale approccio porta alla teodicea sbagliata, perché non lascia posto per il mistero e viene caratterizzata dalla presuntuosità di poter descrivere Dio pienamente con le categorie umane. Entrambi gli autori si oppongono a questo atteggiamento e presentano le loro interpretazioni di escatologia. L’influsso di Bulgàkov su Hryniewicz dimostra anche alcuni punti forti e alcune debolezze del cammino ecumenico.


Asist-Prof. Dr. Cosmin Pricop, „Orthodox Biblical Exegesis between East and West”

Abstract: The eastern-orthodox biblical studies on academic level have to deal nowadays, from my own perspective, with two themes or to deal with two issues: a) the modern exegesis of the Bible, as it was developed in the western biblical studies and known as the historical-critical exegesis and b) the heritage of the patristic exegesis of the Scripture. Through the historical-critical exploration we are connected to the newest results of biblical academic research, and through the patristic interpretations of the Scripture we are more connected to our theological identity and background. We cannot think a modern eastern-orthodox exegesis apart from these two perspectives, even if they are voices of biblical scholars who express that a combination of the two is first, impossible and second, not necessary.  My point of view is, that we have, in a time such as this to enlarge our own perspective and to make place for dialogue with other approaches, in this case exegetical approaches. It would mean in concrete and from the perspective of biblical understandings to put together the historical-critical and patristic way to discover the biblical text in order to ask in a critical manner, what are the strengths and/or the limits of each type of exegesis. That does not mean to force the historical-critical exegesis to become more patristic or the patristic interpretation to become more critical, but, as I said, to analyze critical and to compare both exegetical approaches in order to establish the specific elements or goals of each interpretation and, why not, to enrich each other.


doc. dr. sc. Taras Barscevski, “I motivi escatologici del «Vangelo didattico» di Kỳrill Stavroveckïj-Trankvilïon”

Astratto: L’opera il «Vangelo didattico» di Kỳrill Stavroveckïj-Trankvilïon scritta – come annota l’autore nell’introduzione – per “contribuire alla propagazione della verità della Parola di Dio da parte dei credenti ortodossi e di impedire la diffusione di idee eretiche” si rivolge a una larga cerchia di credenti ai quali vuole insegnare «la vera dottrina» per indicare loro «la via della salvezza eterna». L’autore però non scrive da teologo dogmatico esponendo la sua dottrina in modo sistematico ed ordinato, si presenta invece come un predicatore sincero ed appassionato del Vangelo che vuole commuovere e convincere. Nonostante questo suo zelo venga tacciato di eresia da parte dei suoi «fratelli ortodossi» e il suo libro messo a bando. Un tema dibattuto sul quale Kỳrill Stavroveckïj-Trankvilïon da una parte ha dimostrato tutto il suo ardore di predicatore, imprimendo nella memoria dei suoi contemporanei delle immagini che li hanno profondamente impressionati, mentre dall’altra è stato fortemente criticato dai suoi oppositori (forse proprio perché non è stato compreso), è il tema dell’escatologia. In questo studio vorrei presentare anzitutto l’interpretazione offertaci dall’autore riguardante la pericope sul giudizio finale (cfr. Mt 25,31-46) mostrando la comprensione dell’autore sui principali temi escatologici come «la morte fisica», «le dogane» (oppure promptuaria o «stazioni di controllo»), «il giudizio particolare», «il purgatorio», «l’anticristo», «la parusia», «il Giudizio finale», «il regno di Dio» («il Paradiso») e «l’Inferno». Vedremo anche la reazione, le critiche e le accuse degli oppositori di Kỳrill Stavroveckïj-Trankvilïon, cercando di indicare se hanno la loro origine in un’altra esegesi oppure se sono da attribuire a un’altra ideologia. Concluderò ponendomi il quesito se Kỳrill Stavroveckïj-Trankvilïon è riuscito con il suo lavoro a far avvicinare le posizioni dei cattolici e degli ortodossi oppure se ha evidenziato ancora di più le differenze esistenti tra loro.

20180510pixabay people 3217855 MabelAmber CC0b

Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie organizuje w tym roku kolejną KONFERENCJĘ NAUKOWĄ DOKTORANTÓW pt. Młodzi – Wiara i rozeznawanie powołania

 

Czwartek 10 maja 2018 r., sala św. Józefa

Warszawa – Bielany, ul. Dewajtis 3

 

Plan Konferencji:

1000-1010 Powitanie - ks. prof. dr hab. Krzysztof Pawlina, Rektor PWTW

prowadzący: ks. Damian Szczepanik

1010-1030 Wykład wprowadzający

Ks. Jacek Laskowski: Kondycja młodego człowieka. Treści i wnioski z przeprowadzonej ankiety presynodalnej w archidiecezji warszawskiej

1030-1140 Część I: Wiara i powołanie

Ks. Dariusz Grzywa: Towarzyszenie w życiu wiary

s. Anna Maria Pudełko: Towarzyszenie w rozeznawaniu powołania.

Dyskusja

1140-1210  Przerwa na kawę

1210-1320 Część II: duszpasterstwo młodych

Ks. Piotr Janiszewski: Duszpasterskie działania i braki

Ks. Wiktor Florek: Duszpasterskie propozycje

Dyskusja

1320-1350 Podsumowanie

1400  Obiad

 

Plakat konferencyjny

W ramach trzydniowej Międzynarodowej Konferencji Teologicznej "Teologia między Wschodem i Zachodem", ostatni dzień, 13 kwietnia przeznaczony jest na spotkanie wyszystkich profesorów i wykładowców zarówno Collegium Bobolanum jak i Collegium Joanneum.

Program:

13 kwietnia 2018 odbędzie się coroczne Sympozjum Profesorów Teologii Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie i Warszawskiego Towarzystwa Naukowego. Będzie miało ono miejsce w Sali św. Józefa, ul. Dewajtis 3, 01-815 Warszawa, Wejście A.

Teologia między Wschodem a Zachodem

10.00 – Wprowadzenie  – ks. prof. Krzysztof Pawlina, Rektor PWTW

10.15 – WYKŁAD:  Poznanie Boga w teologii zachodniej. Przyczynek do ekumenicznej syntezy

ks. prof. Robert Woźniak (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Kraków)

10.45 – WYKŁAD: Stary i Nowy Rzym. Dwa modele teologii

ks. prof. bp Michał Janocha (Uniwersytet Warszawski)

11:15 -  WYKŁAD: Aquinas and the Life of Grace

            - ks. prof. Andrew Pinsent (Ian Ramsey Centre, Uniwersytet Oksfordzki)

11.45 – przerwa kawowa

12.15 -  Dyskusja panelowa: Teologia między Wschodem a Zachodem

  1. ks. prof. Andrew Pinsent (Ian Ramsey Centre, Uniwersytet Oksfordzki),
  2. ks. prof. bp Michał Janocha (Uniwersytet Warszawski),
  3. ks. prof. Robert Woźniak (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Kraków),
  4. ks. dr Cosmin Pricop (Uniwersytet w Bukareszcie)
  5. red. Grzegorz Górny

prowadzi: o. dr Mateusz Przanowski OP (Instytut Tomistyczny, Warszawa)

13.15 – Słowo Wielkiego Kanclerza PWTW  – Jego Eminencja kard. Kazimierz Nycz

13:30 – obiad

markaulicy

Sesja odbędzie się w budynku Collegium Bobolanum 5 kwietnia 2018 r. w czwartek w godzinach od. 10.00-14.00 w Auli C.

Będzie ona prezentowała dwa przykłady budowania marki: "Łochów kręci" i "Mam pociąg do Tłuszcza".

Uczestnikami sesji będzie młodzież liceów szkół parterskich, która uczestniczyła w kursie marketingu terytoraialnego prowadzonego na PWTW Collegium Bobolanum.

Krótka relacja w Telewizyjnym Kurierze Warszawskim z dn. 5.04.2018 (relacja rozpoczyna się  w 17:38 min. programu)

PROGRAM SESJI

► WIECEJ INFORMACJI O PROJEKTACH...

 

Wprowadzenie – o uczelni, marketingu miejsc i kursie kreacji marki

     Collegium Bobolanum Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie jest jedną z około 200 funkcjonujących w świecie  uczelni prowadzonych przez jezuitów. Od 1926 r. jest uczelnią publiczną, finansowaną przez Państwo. Prowadzi trzy kierunki studiów – teologię, pedagogikę i politologię. Jedną ze specjalności politologicznych oferowanych studentom jest marketing terytorialny, nazywany także marketingiem miejsc. To w ramach tej specjalności uruchomiony został kurs marketingu miejsc zatytułowany – „Zbuduj markę swojej ulicy”. Prowadził go dr Krzysztof Bakalarski. Trwał od listopada 2016 r. do maja 2017 r. Projekt kierowany był do uczniów szkół partnerskich i był inicjatywą mającą na celu spopularyzowanie tego kierunku studiów wśród młodzieży, a zarazem ukazanie potencjału tej dziedziny wiedzy i praktyki społecznej w czynieniu lepszą otaczającej nas rzeczywistości, budzeniu wrażliwości młodzieży na historię, tradycję i kulturę miejsc, w których żyją, mieszkają lub uczą się.

     Marketing terytorialny jest bowiem przede wszystkim sposobem na czynienie realnej zmiany w otaczającej nas rzeczywistości, a potem dokonania promocji tego odmienionego miejsca. Zbyt często traktuje się marketing jako sposób „zaczarowania” rzeczywistości, jako formułę, w której logo, slogan czy kolorowy obrazek reklamy ma zastąpić realną zmianę. Tymczasem nie ma nic gorszego niż chwalenie się czymś, czego w rzeczywistości nie ma. Zawsze trzeba pamiętać, że najlepszą reklamą jest ... dobry produkt. To był punkt startu naszego wspólnego z młodzieżą działania.

     Kluczem do zbudowania zainteresowania miejscem jest stworzenie takiego właśnie dobrego produktu. Należy zacząć od poszukiwania atrybutu miejsca i w oparciu o niego zbudować ów „produkt”, ukazać istotną dla ludzi  wartość, na której można oprzeć  strategię marki. Atrybutem może być specyficzna atmosfera miejsca tworzona przez ludzi lub naturę, jakiś zabytek, lokalna legenda, powstały tu przysmak kulinarny, czy znana postać związana z miejscem. Jeśli brakuje czegoś wyrazistego, można odszukać coś wcześniej niedocenianego – i … „rozdmuchać” to. Można też uruchomić wodze wyobraźni, a ta – jak mawiał Albert Einstein – jest ważniejsza od wiedzy. Staraliśmy się poprzez pracę przy projektach pobudzać także właśnie wyobraźnię uczestników kursu.

     Marketing miejsc to pielęgnowanie lokalności, wspieranie zaangażowania mieszkańców w kształtowanie miejsca oraz świadomość, że istnieją przestrzenie oraz takie formy aktywności, w przypadku których wiodącym wyznacznikiem istnienia nie jest materialny zysk a poczucie dumy, sensu istnienia i radości z tego kim jesteśmy. To zwłaszcza w przypadku ludzi młodych – ważna lekcja wychowania, odkrywania własnych korzeni, losów przodków  czy interesujących historii sąsiadów.

 

Opis Projektów

 

► ,,juRAJski Kozłowski’’

Autor projektu: Oskar Wójcicki (Zespół Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie)

     Projekt jest koncepcją nadania charakteru parku im. Romana Kozłowskiego, który znajduje się w Warszawie na Ursynowie. Dla mieszkańców dzielnicy jest to miejsce spacerów i uczestnictwa w czasami organizowanych  imprezach plenerowych.

     W zamyśle autora projektu marki parku jest stworzenie jednej z wizytówek dzielnicy,  a może nawet ważnej pozycji na liście atrakcji turystycznych Warszawy.

     Miejsce ma zapewniać wiele pozytywnych emocji, niezapomnianych doznań przez połączenie rozrywki z edukacją prowadzoną w nietuzinkowy sposób.

     Podstawowym zamysłem jest zbudowanie edukacyjno-rozrywkowego parku jurajskiego, gdzie odwiedzający mogliby się poczuć jak w świecie sprzed milionów lat, oderwać się od otaczającej ich rzeczywistości i mieć okazję do aktywnego wypoczynku i integracji z rodziną, bliskimi, znajomymi.

 

„Mam pociąg do Tłuszcza”

Autorzy projektu: Damian Ciok,  Anna Dudzik,  Beata Kalinowska,  Filip Kubuj,  Paulina Kurowska, Kacper Mróz,  Dominik Sadowski,  Aleksandra Ślesik (Zespół Szkół im. K.K. Baczyńskiego w Tłuszczu)

     Projekt jest pomysłem budowania marki ulicy, przy której znajduje się Zespół Szkół im. K.K. Baczyńskiego w Tłuszczu. Identyfikacja zasobów miejsca pozwoliła na poznanie jego interesującej historii.

      Od 1897 r. Tłuszcz stał się ważnym węzłem komunikacyjnym. Budowa stacji i linii kolejowych (warszawsko-petersburskiej i pilawsko-ostrołęckiej), podzieliła teren istniejącego tu dotąd folwarku. Wkrótce ziemia dworska została wykupiona i podzielona  na parcele, na których wyrosła osada. Do niej zaczęła napływać ludność żydowska, co wywarło pozytywny wpływ na handel i rzemiosło oraz  polska, którą przyciągały warsztaty kolejowe i uruchomiona w 1906 r. huta szkła. Okazało się, że huta znajdowała się w miejscu, gdzie obecnie jest szkoła autorów projektu. Przeprowadzone z okolicznymi mieszkańcami wywiady ukazały zarazem, że potrzebują oni „miejsca do spotkań”. Ponadto w ramach przeprowadzonej reformy oświaty w Zespole Szkół powstała szkoła podstawowa. Poznana historia i współczesność miejsca pozwoliły na ustalenie jego atrybutu, którym stała się  integracja społeczna poprzez edukację historyczną.

     Na terenie Zespołu Szkół stoi swoisty pomnik przeszłości – zabytkowa lokomotywa. W projekcie zaplanowano, by obok powstał nowoczesny „Szklany Pociąg”, który miałby „zabierać” chętnych w podróż do przeszłości. Będzie to oferta tak dla dorosłych mieszkańców, którzy niestety nie znają historii miejsca, w którym żyją oraz dla dzieci i młodzieży, oferując im ciekawą i innowacyjną lekcję tradycji i historii Tłuszcza. We wnętrzu „Szklanego Pociągu” będą mechanizmy, dzięki którym wirtualnie przeniesiemy się w przeszłość – w dowolne miejsce i czas na trasie Kolei Petersburskiej oraz historii Tłuszcza, zwłaszcza istniejącej tu w przeszłości huty szkła.

     Po opuszczeniu „Szklanego Pociągu” będzie można skorzystać z placu zabaw dla dzieci oraz kawiarenki, w której będą mogli spotykać się sąsiedzi. Ma ona być miejscem integracji oraz spełniać funkcję tzw. kawiarenek obywatelskich, gdzie poprzez dyskusję mieszkańcy poszukują sposobów rozwiązania pojawiających się problemów, mogąc zarazem skosztować ciast i sałatek przygotowanych przez okoliczne gospodynie oraz napić się herbaty z kubka z  logo projektu „Mam pociąg do Tłuszcza”. Tym logo jest  nowoczesny, szklany pociąg, nawiązujący do tradycji huty szkła.

     Elementem uzupełniającym funkcjonowanie kawiarenki, czy szerzej zaprojektowanego terenu integracji i edukacji, jest stworzona w ramach projektu gra planszowa, której zadaniem jest przekazywanie historii Tłuszcza. To atrakcyjny sposób na zdobycie wiedzy i zarazem dobrą zabawę. 

     Zaplanowana także została kolejka wąskotorowa, która na co dzień będzie służyła uczniom technikum o specjalności  technik transportu kolejowego do ćwiczeń praktycznych, a poza czasem lekcji będzie rozrywką dla mieszkańców ulicy.

Link z ilustracjami do projektu: http://www.bobolanum.edu.pl/aktualnosci/534-tluszcz

 

► „Podróż do wnętrza Wiśniowej”

Autorzy projektu: Krzysztof Kondera,  Sebastian Mysiakowski,  Adam Żmuda (Zespół Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie)

     Celem projektu jest zbudowanie marki ulicy Wiśniowej znajdującej się na Mokotowie. Zidentyfikowanymi, ważnymi w ocenie autorów projektu, zasobami ulicy uznane zostały następujące elementy:

– Zespół Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie – to szkoła nowoczesna i otwarta na potrzeby młodych ludzi, zajmująca budynek starych, carskich koszar, posiadający niezbadane dotąd i niewykorzystane podziemne lochy;

– Państwowy Instytut Geologiczny, najstarszy polski instytut naukowy o zasięgu ogólnokrajowym, powołany 7 maja 1919 r.;

–   Muzeum Geologiczne Państwowego Instytutu Geologicznego istniejące już  ponad 90 lat.

     Podziemia pod budynkiem szkoły oraz sąsiedztwo instytucji zajmujących się geologią podsunęło autorom pomysł na zdefiniowanie atrybutu marki. Stała się nią edukacyjna wyprawa do wnętrza ziemi. Pomysł zawiera w sobie nie tylko rzeczywiste składowe dostępne na ulicy, ale także elementy wyobrażeniowo-emocjonalne wyrosłe z literatury fantastycznej – „Podróży do wnętrza ziemi” Juliusa Verne oraz filmu o takim tytule. „Podróż do wnętrza Wiśniowej” to atrakcyjny sposób nauki geologii, poznania pokładów i zasobów ziemi, zwłaszcza tej, na której położona jest ul. Wiśniowa, czy szerzej – Warszawa.

     Wejście do podziemi pod budynkiem szkoły – to pierwszy etap podróży. Tam ma powstać escape room – pokój zagadek opierający się na klasycznych zasadach – 60 minut na otwarcie drzwi przy pomocy klucza, który należy odnaleźć poprzez rozwiązywanie po drodze najróżniejszych zagadek głównie z zakresu wiedzy geologicznej. Oczywiście wpierw każdy gracz zabrany zostanie w wirtualną podróż do wnętrza ziemi, by „naocznie” zdobyć niezbędną do gry wiedzę.

     Główną cechą pokoju będą walory edukacyjne – przy wsparciu geologów, informatyków i mechatroników zostanie stworzona atrakcja, która poprzez różnorodne łamigłówki przybliży odwiedzającym te nauki, a jednocześnie nie będzie wymagała od nich specjalistycznej wiedzy z żadnej z nich.

     Projekt kierowany jest przede wszystkim do młodzieży ze szkół podstawowych. Ma być to nie tylko atrakcyjna lekcja geologii, ale także historii ziemi, miejsca, na którym jest Warszawa. Ponadto ma popularyzować wiedzę o zasobach ulicy Wiśniowej, budując w ten sposób ich popularność i markę samej ulicy, jako niepowtarzalnego miejsca w Warszawie. Jednym ze sposobów promocji tej atrakcji stanie się specjalnie opracowana tematyczna gra komputerowa zatytułowana „Podróż do wnętrza Wiśniowej.”

 

► „Łochów kręci”

Autorzy projektu: Maria Gromek,  Bartłomiej Klimek,  Karolina Laskowska,  Magdalena Nowotka,   Paulina Ogonowska,  Dominik Owsianka,  Hubert Pełka,  Gabriela Rybner, Radosław Święs, Paweł Telak, Patrycja Wielgat, Robert Wiśniewski, Olga Zarzycka (Liceum Ogólnokształcące im. M. Sadzewiczowej w Łochowie)

     Uczestnictwo w kursie umiejętności budowania marki miejsca, zainspirowało grupę uczniów z Liceum w Łochowie przede wszystkim do poszukiwania miejsca, którego markę mogliby tworzyć.  Identyfikacja zasobów materialnych Łochowa, jego historii, losów ludzi i instytucji dotyczyła także historii własnej szkoły i miejsca, na którym stoi.

     Zamysł powołania w Łochowie szkoły średniej powstał  już w czasie okupacji hitlerowskiej wśród miejscowych nauczycieli tajnego nauczania. 18 października 1944 r. grupa działaczy oświatowych z terenu Łochowa powołała Gimnazjum. Rosnące potrzeby edukacyjne Łochowa spowodowały wybudowanie w 1964 r. nowej siedziby Liceum. Teren na którym znajduje się szkoła jest duży i oddzielony od miasta torami. W okolicy zamieszkuje coraz więcej osób, a poza budynkiem liceum i halą sportową nie ma tu nic atrakcyjnego dla mieszkańców.

     Autorzy projektu uznali więc, że należy temu „zapomnianemu” i dotąd nijakiemu miejscu nadać atrakcyjny charakter. Postanowili wykreować markę ulicy, gdzie znajduje się szkoła. Zaczęli poszukiwać szczegółowych informacji historycznych o najbliższej okolicy, rozmawiać z mieszkańcami, czytać. Dowiedzieli się, że były tu rozległe lasy gdzie książęta mazowieccy polowali. Te tradycje znalazły nawet odbicie w herbie miasta. Takie elementy stały się inspiracją dla zbudowania pomysłu tajemniczej historii, legendy, w której wykorzystana też została znajdująca się opodal szkoły stara kuźnia.

     Przeprowadzone badania terenowe pozwoliły poznać sąsiadów szkoły, mieszkańców okolicznych ulic. Efektem rozmów był wniosek, że większości osób brakuje przyjaznego miejsca spotkań oraz rozmowy z drugim człowiekiem. I tak zrodził się pomysł na mały obywatelski placyk, który składa się z: placu zabaw, siłowni i skateparku na powietrzu, a także kawiarenki obywatelskiej. Przedsięwzięcia wychodziły naprzeciw potrzebom młodzieży, dzieci i dorosłych, uczniów szkoły i mieszkańców rozrastającego się osiedla.

     Projekt łączy edukację, poznawanie historii i tradycji miejsca z zabawą i integracją społeczną oraz międzypokoleniową, prowadzoną w oparciu o planowaną infrastrukturę, w którą wkomponowane będą m.in. gra komputerowa oparta o historię książęcych polowań i zbudowanej przez autorów projektu tajemniczej łochowskiej legendy, tematyczny komiks oraz guest – gra terenowa pozwalającą poznać miejsce i jego zasoby – historyczne i współczesne, a jednocześnie doskonale się bawić.

Link z ilustracjami do projektu: http://www.bobolanum.edu.pl/aktualnosci/535-lochow