Profil wykładowcy PWTW – Collegium Bobolanum

Imię i nazwisko: Marek Blaza

Tytuł/stopień naukowy: doktor teologii (specjalizacja: teologia ekumeniczna)

 

Zainteresowania badawcze:

Teologia i liturgia Kościołów wschodnich, zwłaszcza tradycji bizantyjskiej. Badania porównawcze nad teologią i liturgią bizantyjską oraz rzymską. Badanie wpływu uwarunkowań historycznych, politycznych i kulturowych na rozwój teologii i liturgii bizantyjskiej i rzymskiej.

 

Osobista strona:

www.mblaza.jezuici.pl

 

Programy zajęć dydaktycznych:                       

Sakramentologia I (sakramentologia ogólna, chrzest i bierzmowanie)

Sakramentologia II (pokuta, namaszczenie chorych, sakrament święceń, małżeństwo)

Teologia ekumeniczna

 

Najważniejsze publikacje naukowe:

  • Jak wierzysz? Sakramenty inicjacji chrześcijańskiej w dialogu katolicko-prawosławnym, WAM, Kraków 2005, ss.460.
  • M.Blaza SJ, D.Kowalczyk SJ, Traktat o sakramentach w: „Dogmatyka”, t.5., Biblioteka Więzi, Warszawa 2007, s.215-575.
  • Proklamacja Słowa Bożego w bizantyjskiej tradycji liturgicznej, „Studia Bobolanum” 2:2002, s.131-155.
  • Dogmatyczne i praktyczne znaczenie Liturgii Uprzednio Poświęconych Darów (Missa Praesanctificatorum), „Studia Bobolanum” 1:2003, s.29-56.
  • Komunia św. wielkanocna: smutny obowiązek czy punkt wyjścia? w: „Pięć słów Kościoła”, Rhetos, Warszawa 2005 s.59-86.
  • Pluralizm modeli inicjacji chrześcijańskiej w Kościele pierwotnym w: „Przekroczyć próg Kościoła. Tydzień Eklezjologiczny 2005”, KUL, Lublin 2005, s.21-47.
  • O przywoływaniu Ducha Świętego w Eucharystii, „Roczniki Teologiczne KUL” t. LII, zeszyt 2, 2005, s.71-91.
  • Epikleza w Eucharystii na Wschodzie i Zachodzie, „Studia Bobolanum” 2:2005, s.131-157.
  • Czy Kościołowi katolickiemu nie jest już potrzebny patriarcha Zachodu? Eklezjologiczno-ekumeniczna refleksja w kontekście usunięcia tytułu patriarchy Zachodu w Roczniku Papieskim (Annuario Pontificio) 2006, „Studia Bobolanum” 2:2006, s.5-74.
  • Dialog miłości trwa, „Ethos” 76:2006, s. 312-318.
  • Jak spowiadać chrześcijan tradycji wschodniej? w: Sztuka spowiadania. Poradnik dla księży, praca zbiorowa pod red. J.Augustyna SJ i ks. S.Cyrana, WAM, Kraków 2006, s.361-374.
  • Pochodzenie i rozwój historyczny litii w bizantyńskiej tradycji liturgicznej w: Byzantina Europaea. Księga jubileuszowa ofiarowana profesorowi Waldemarowi Ceranowi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007, s.41-52.
  • Święty Andrzej Bobola – łączy czy dzieli? „Studia Bobolanum” 1:2008, s.15-38.
  • Pneumatologiczno-rekoncyliacyjne znaczenie sakramentu bierzmowania w teologii katolickiej i prawosławnej - geneza i rozwój historyczny, „Studia Bobolanum” 1:2009, s.111-155.
  • Święto Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w bizantyjskiej tradycji liturgicznej, „Salvatoris Mater” rok X 1(37):2008, s.56-76.
  • Obietnica prymatu Piotra i jej konsekwencje w odniesieniu do katolickich Kościołów wschodnich, „Przegląd Religioznawczy” nr 2 232:2009, s. 21-38.
  • Літургійний переклад і спів у візантійсько-румунській традиції w: „Καλοφωνια. Науковий збірник з історії церковної монодії та гимнографії”, число 5, Інститут українознавства ім.. І. Крип’якевича НАН України, Львів 2010, s. 73-84.
  • Wybrane zagadnienia dotyczące reformy Triduum Paschalnego w rytach rzymskim i bizantyjskim w: Reformy liturgii a powrót do źródeł, seria Ad Fontes Liturgicos, 4, (red. J.Mieczkowski, P.Nowakowski CM), Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Kraków 2014, s.133-165.
  • Epikleza w wybranych anaforach liturgii wschodnich oraz jej umiejscowienie, treść i skutek w: Żyć w Chrystusie według Ducha. Teologia sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego, K.Porosło (red.), Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków 2014, s.193-237.

 

Pełnione funkcje:

  • Kierownik ds. studiów stacjonarnych
  • Przynależność do stowarzyszeń naukowych: Komisja Bizantynologiczna Polskiego Towarzystwa Historycznego

 

Inne:

Wykładowca teologii ekumenicznej i dogmatycznej na Ukraińskim Uniwersytecie Katolickim we Lwowie, Kolegium Filozoficzno-Teologicznym Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie oraz w afiliowanym do Collegium Bobolanum Wyższym Seminarium Duchownym Towarzystwa Chrystusowego dla Polonii Zagranicznej w Poznaniu; wykładowca historii, teologii i liturgii Kościołów wschodnich w Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego.

Kapłan-birytualista, czyli oprócz sprawowania sakramentów i nabożeństw w rycie łacińskim może także je sprawować w rycie bizantyjsko-ukraińskim i bizantyjsko-rumuńskim. Na mocy dekretu Metropolity Przemysko-Warszawskiego Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego, Arcybiskupa Jana Martyniaka z dnia 4 kwietnia 2007 r. został ustanowiony duszpasterzem akademickim dla młodzieży studenckiej obrządku greckokatolickiego (bizantyjsko-ukraińskiego) w Warszawie. Swoje obowiązki spełnia w niedziele i święta w parafii pw. bł. Mikołaja Czarneckiego przy ul. Domaniewskiej 20 w Warszawie. W dni powszednie Liturgię bizantyjską sprawuje w kaplicy domowej Kolegium OO.Jezuitów na ul. Rakowieckiej 61 w Warszawie (wejście od ul. Św. Andrzeja Boboli) (szczegóły o porządku nabożeństw bizantyjskich na www.mblaza.jezuici.pl).

W dniach od 14-19 sierpnia 2007 roku w Kijowie brał udział jako tzw. peritus (biegły) w Zgromadzeniu Patriarchalnym (ukr. Патріярший Собор; łac. Conventus patriarchalis) Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego poświęconemu młodzieży pt. „Młodzież w Kościele III Tysiąclecia”. 15 sierpnia 2007 roku wygłosił tam koreferat pt. „Eklezjalno-liturgiczny wymiar apostolstwa młodzieży”(„Еклезіяльно-літургійний вимір молодіжного Апостольства”).